Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

logo

 Zajęcia te prowadzone są przez zespół specjalistów, w  skład, którego  wchodzą: psycholog, pedagog, surdologopeda, neurologopeda, surdopedagog, pedagog wczesnego wspomagania.

Na zajęcia w ramach WWR  dzieci  przyjmowane są na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju, które wydawane są przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. 

krzesła

Opieką obejmujemy dzieci od momentu wykrycia wady słuchu do podjęcia nauki w szkole zagrożone niepełnosprawnością lub niepełnosprawne z powodu wady słuchu (opóźniony, nieharmonijny rozwój, różnorodne dysfunkcje rozwojowe, zaburzenia rozwoju słuchu i mowy), a także z współwystępującymi z nią innymi dysfunkcjami oraz afazją.

Zajęcia w zakresie WWR odbywają się na terenie Ośrodka, w  przestronnych, dobrze wyposażonych salach wczesnego wspomagania.

Częstotliwość i długość spotkań zależy od możliwości dziecka. Jednorazowe spotkanie nie trwa dłużej niż 1-2 godziny, a miesięczna liczba godzin wynosi do 4 do 8 - w zależności od potrzeb dziecka.

Celem zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju jest przede wszystkim:

  • systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu radosnego dzieciństwa pomimo zaburzeń rozwoju słuchu i mowy oraz afazji,
  • zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych,
  • pomoc dziecku w wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego,
  • wyzwalanie w dziecku aktywności społecznej,
  • pomoc dziecku w osiąganiu coraz większej samodzielności,
  • dostarczanie rodzicom wsparcia,
  • praca nad procesem akceptacji dziecka,
  • przeciwdziałanie powstawaniu niekorzystnych rozwojowo postaw rodzicielskich,
  • pomoc rodzicom w coraz pełniejszym osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich,
  • rozwijanie w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem,
  • pomoc rodzicom we właściwym doborze form stymulacji dziecka.
sala

Do zadań zespołu WWR należą:

  • ocena poziomu funkcjonowania dziecka w poszczególnych sferach rozwoju,
  • opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego,
  • prowadzenie systematycznych zajęć ogólnorozwojowych realizowanych przez specjalistów,
  • wsparcie psychologiczno-pedagogiczne rodziców,
  • pomoc w nawiązywaniu kontaktów z MOPS i innymi placówkami samorządowymi wspierającymi rodzinę,
  • współpraca na rzecz dziecka i rodziny z Centrum Wolontariatu, uczelniami specjalistycznymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.