Zajęcia specjalistyczne

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 13 dzieci mają możliwość uczestnictwa w następujących zajęciach rewalidacyjnych i specjalistycznych:

LOGOPEDIA

Zajęciami logopedycznymi objęte są wszystkie dzieci przebywające w naszej Placówce. W czasie zajęć realizowane są ćwiczenia słuchowe, oddechowe, głosowe, miofunkcjonalne oraz ukierunkowane na rozwijanie mowy i komunikacji. Ich celem jest uwrażliwienie dzieci na różnorodne dźwięki, zwiększenie możliwości głosowych a także usprawnienie pracy aparatu artykulacyjnego, tak aby narządy mowy umożliwiały wyraźną i prawidłową realizację głosek. Ważnym elementem zajęć logopedycznych jest rozwijanie mowy i komunikacji obejmujące naukę słownictwa i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi w różnych sytuacjach społecznych, a także budowanie motywacji do komunikowania się i radości z mówienia.                        

W pracy wykorzystywane są nowoczesne pomoce logopedyczne i programy komputerowe.
U dzieci wymagających dodatkowych form wsparcia stosowane są metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), umożliwiające skuteczne porozumiewanie się i  budowanie kompetencji językowych. Zajęcia prowadzą wykwalifikowani surdologopedzi  i neurologopedzi.


W ramach zajęć logopedycznych odbywa się regularna współpraca terapeutów z  rodzicami, aby mogli oni skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu.
 

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO-SPOŁECZNE  

Zajęcia służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych. Tematy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne obejmują rozpoznawanie i wyrażanie emocji, radzenie sobie z trudnymi uczuciami (jak złość czy strach), budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu siebie, kształtowanie umiejętności komunikacyjnych (werbalnych i niewerbalnych) oraz asertywność, rozwiązywanie konfliktów i współpracę w grupie. Inne ważne obszary to rozwijanie empatii, wdzięczności, rozumienie granic w relacjach i świadomość wpływu własnego zachowania na innych.

Zajęcia prowadzą psycholożki. 

TERAPIA PEDAGOGICZNA

W naszej szkole prowadzimy zajęcia terapii pedagogicznej dla dzieci z afazją i niedosłuchem. Celem spotkań jest wspieranie rozwoju językowego i komunikacyjnego uczniów. Podczas zajęć dzieci uczą się lepiej rozumieć i budować wypowiedzi. Stosujemy indywidualnie dobrane metody pracy oraz atrakcyjne pomoce wizualne i multimedialne. Ćwiczymy koncentrację, pamięć, percepcję słuchową i umiejętności potrzebne w nauce szkolnej. Zajęcia odbywają się w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze. Dzięki terapii dzieci zyskują większą pewność siebie i satysfakcję z osiąganych postępów. 

REWALIDACJA

Rewalidacja  jest podstawową formą specjalistycznej pomocy dziecku niepełnosprawnemu, które ma trudności w opanowaniu materiału nauczania oraz w nawiązywaniu kontaktów społecznych, z powodu różnych zaburzeń i wad. Są to zajęcia wspierające proces nauczania specjalnego, których zadaniem jest wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym, psychoruchowym, spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi, bądź nie sprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi.

MUZYKOTERAPIA

Zajęcia z muzykoterapii mają za zadanie wspomaganie rozwoju dziecka oraz uwrażliwienie słuchu. Działają one także pobudzająco na rozwój poczucia estetyki oraz wspomagają rozładowywanie napięć emocjonalnych.

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Zajęcia integracji sensorycznej to ćwiczenia i zabawy ruchowe, które pomagają dziecku lepiej odbierać i porządkować bodźce z otoczenia za pomocą zmysłów. Dzięki nim dziecko uczy się sprawniej reagować na różne sytuacje, co przekłada się na poprawę koncentracji uwagi, koordynacji ruchowej, sprawności fizycznej, a także lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne.
Regularny udział w terapii wspiera rozwój samoświadomości dziecka oraz ułatwia mu codzienne funkcjonowanie. Metoda SI jest szczególnie pomocna dla dzieci z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, nadpobudliwością psychoruchową, a także dla dzieci niesłyszących i niewidomych.
Zajęcia są przyznawane dzieciom na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu.

GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej to zestaw specjalnie dobranych ćwiczeń fizycznych, których celem jest poprawa postawy ciała dziecka. Regularne uczestnictwo w ćwiczeniach pomaga nie tylko korygować istniejące wady postawy, ale także zapobiegać ich pogłębianiu się w przyszłości.
Podczas zajęć dzieci uczą się prawidłowych nawyków ruchowych, wzmacniają mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej sylwetki oraz rozwijają ogólną sprawność fizyczną. Dzięki temu łatwiej im funkcjonować w codziennych sytuacjach – zarówno w szkole, jak i w zabawie.
Gimnastyka korekcyjna ma charakter profilaktyczny i terapeutyczny – wspiera zdrowy rozwój dziecka, poprawia samopoczucie i dodaje pewności siebie.

USPRAWNIANIE RUCHOWE

Zajęcia usprawniające ruchowo wspierają dzieci, u których rozwój motoryczny przebiega wolniej lub w sposób nieharmonijny. Szczególnie ważne są dla dzieci z różnego rodzaju trudnościami wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.
Indywidualny program usprawniania jest dostosowany do potrzeb każdego dziecka na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu lub opinii specjalisty. Dzięki regularnym ćwiczeniom dzieci mogą stopniowo poprawiać swoją sprawność, samodzielność i komfort codziennego funkcjonowania.
Warto pamiętać, że zajęcia w szkole mają charakter wspierający i nie zastępują specjalistycznej rehabilitacji medycznej.

TERAPIA RĘKI

Terapia ręki to zajęcia usprawniające motorykę małą, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców. Pomagają dzieciom, które mają trudności w pisaniu, rysowaniu, manipulowaniu przedmiotami czy wykonywaniu czynności samoobsługowych. Podczas zajęć dziecko pracuje nad siłą i sprawnością dłoni, koordynacją obu rąk, precyzją ruchów oraz prawidłowym chwytem pisarskim. Wykorzystuje się różnorodne pomoce, takie jak masy plastyczne, piasek kinetyczny czy drobne elementy manipulacyjne, a ćwiczenia mają formę atrakcyjnych zabaw dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia. Regularna terapia ręki poprawia samodzielność, wpływa na lepsze funkcjonowanie w szkole i wzmacnia poczucie pewności siebie dziecka.

JĘZYK MIGOWY  

Zajęcia z języka migowego to ćwiczenia i zabawy komunikacyjne, które pomagają dziecku lepiej porozumiewać się z innymi za pomocą znaków ideograficznych i elementów gramatyki tj. mimika, przestrzenność, kierunkowość wypowiedzi. Dzięki nim dziecko uczy się wyrażać swoje potrzeby, emocje i myśli, a także rozumieć komunikaty innych osób. Zajęcia rozwijają sprawność językową, wspierają koncentrację uwagi oraz budują pewność siebie w kontaktach społecznych.
Regularny udział w zajęciach wspiera rozwój mowy i komunikacji alternatywnej, ułatwia codzienne funkcjonowanie, a także daje dziecku możliwość aktywnego uczestnictwa w zabawie i nauce z rówieśnikami. Nauka języka migowego jest szczególnie pomocna dla dzieci z wadą słuchu, zaburzeniami komunikacji oraz opóźnionym rozwojem mowy.

ZAJĘCIA PROWADZONE METODĄ VERBOTONALNĄ

Zajęcia oparte na metodzie verbotonalnej to specjalnie dobrane ćwiczenia oddziaływujące na rozwój motoryczny dziecka, zmysł równowagi, dzięki czemu można uwrażliwić słuch i usprawnić komunikację językową dziecka. Założeniem tej metody jest przekładanie ruchów całego ciała na ruchy narządów mowy.

ZAJĘCIA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE

Zajęcia bazują na metodzie Weroniki Sherborne i są adresowane do dzieci z dysfunkcjami morfo-funkcjonalnymi. Opracowany i realizowany system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych zabaw ruchowych dzieci z rodzicami zwany „baraszkowaniem". Pomaga on dziecku w poznaniu siebie, świadomości własnego ciała, usprawnianiu ruchowym, świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni oraz nawiązywania bliskiego kontaktu z innymi osobami. Do poszczególnych ćwiczeń tej metody dodane zostały ćwiczenie rewalidacyjne, wspomagające prawidłowy rozwój dziecka słabosłyszącego.

ZAJĘCIA PROWADZONE METODĄ DOBREGO STARTU

Zajęcia te wspomagają rozwój psychomotoryczny dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter i znaków matematycznych. Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi.